23فوریه 2022- بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله دیابت و اختلالات متابولیک، اختلالات خوردن غذا با افزایش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است، وضعیتی که در صورت عدم درمان می تواند باعث نابینایی شود.

دیابت با غلظت بالای قند در خون مشخص می شود که به نوبه خود می تواند منجر به آسیب بافتی در چندین قسمت بدن از جمله قلب، پا و چشم شود. شایع ترین بیماری چشمی در بین افراد مبتلا به دیابت رتینوپاتی است که در آن تغییرات ریز عروقی در شبکیه رخ می دهد و می تواند منجر به اختلال بینایی و حتی نابینایی شود. خطر رتینوپاتی دیابتی همه ی افراد مبتلا به انواع دیابت را تهدید می کند.

محققان دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU) داده‌های چندین مطالعه را با بیش از 1100 شرکت‌کننده ترکیب کرده و دریافتند که افراد مبتلا به دیابت که دچار اختلال خوردن غذا بودند، 2.94 برابر بیشتر از مبتلایان به دیابت که دچار اختلال خوردن غذا نبودند، در معرض ابتلا به رتینوپاتی دیابتی بودند.

با این حال، محققان رابطه ی آماری معنی داری بین اختلال پرخوری، وضعیتی که در آن فرد به طور مکرر مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاهی مصرف می کند، و رتینوپاتی دیابتی پیدا نکردند.

اختلالات خوردن در این مطالعه، شامل بی اشتهایی عصبی، وضعیتی که در آن افراد سعی می کنند با کاهش مصرف غذا یا ورزش بیش از حد وزن خود را تا حد امکان پایین نگه دارند، و پرخوری عصبی، بود که در آن فرد سعی می کند غذا را از بدن خود یا با استفراغ، یا استفاده از ملین ها خارج کند.

مایک تروت، نویسنده اصلی این مقاله و دستیار پژوهشی موسسه تحقیقات بینایی و چشمیARU (VERI)  ، گفت: ما می دانیم که عوامل متعددی وجود دارد که می تواند پیشرفت رتینوپاتی را در افراد مبتلا به دیابت تسریع کند. این عوامل شامل فعالیت بدنی است که با خطر کمتر برای این بیماری مرتبط است و فشار خون بالا، که می تواند این خطر را افزایش دهد.بررسی ما ارتباط مثبت قابل توجهی را بین اختلالات پاتولوژیک تغذیه و خطر رتینوپاتی دیابتی نشان داد. محتمل ترین دلیل برای این امر، کنترل ضعیف سطح قند خون به دلیل مصرف ناهماهنگ غذا یا عدم مصرف عمدی انسولین توسط افراد به عنوان یک تاکتیک برای مدیریت وزن است. انسولین اجازه می دهد تا گلوکز موجود در جریان خون به انرژی تبدیل شود و متعاقباً به طور مفید توسط بدن استفاده شود.

پزشکانی که افراد مبتلا به دیابت را درمان می کنند، باید رفتارهای غذایی آنها را به دقت زیر نظر داشته باشند تا هر گونه رفتار غذایی غیرطبیعی را بتوانند به سرعت برای کاهش خطر رتینوپاتی دیابتی و در نتیجه نابینایی بررسی کنند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/02/220223104902.htm